Crapmania este in modul offline. Verifica conexiunea la internet!

Jurnalul lui gor965: Fotografia in pescuit

luni, 19 ianuarie 2015
Odata cu aparitia formatului digital, utilizatorii de internet au inceput sa foloseasca imaginile ca si un mijloc de exprimare pe majoritatea sit-urilor de socializare ori cu un anumit profil (pescaresc printre altele). Oamenii, majoritatea dintre ei, au tot timpul la dispozitie cel putin o camera foto, la telefon, la tableta, la laptop, o camera compacta ori un DSLR, si-atunci e de inteles ca e relativ usor sa surprinzi un eveniment, un cadru deosebit sau un detaliu pe care vor ulterior sa-l faca public. Diferentele intre imagini sunt date de calitatea tehnica si artistica, in sensul in care, nu orice imagine facuta cu telefonul poate fi catalogata ca si fotografie, asa cum nici folosirea unui aparat ultraperformant nu te face direct fotograf.
 
 
  
Tinand pasul cu moda vremurilor, pescarii au devenit si ei pasionati de imortalizarea diferitelor lucruri si locuri cu care interactioneaza in natura, la malul apelor. Imaginile lor sunt postate peste tot, pe sit-uri, pe blog-uri, pe forumuri, in reviste de specialitate, etc. Se spune ca o singura imagine buna spune o poveste, zugravind-o in fata ochilor privitorului, in mii de cuvinte. Prin natura activitatilor pe care le-am desfasurat in ultimii ani pe cateva balti din Romania, la mediatizarea concursurilor de pescuit la crap, am ajuns sa trag cateva concluzii privind obtinerea unor imagini cat mai sugestive, bine-nteles, in limita cunostintelor detinute si a posibilitatilor tehnice.
O sa incerc sa evidentiez principalele lucruri de care tin eu cont cand fac fotografii... de fapt le-as spune poze si nu fotografii, pentru ca nivelul la care cred eu ca ma situez in tagma pasionatilor de fotografie, este undeva in zona amatorilor entuziasti, iar cenzura (simtul critic) specifica unui profesionist in acest domeniu, nu e inca foarte pronuntata. Sunt inca la momentul in care consider ca o poza slaba din punct de vedere tehnic, dar care are o idee artistica (un subiect) si exprima ceva ,e mai buna si mai utila decat o fotografie bine executata, dar care nu spune nimic. In linii mari, imaginile trebuiesc sa aiba un subiect, sa aiba o idee artistica, sa exprime ceva si sa fie bine executate tehnic.
 
Mi-e greu sa cred ca pescarii vin la pescuit in cautarea de fotografii cu idei artistice deosebite, asa ca principalele caracteristici cautate vor fi legate de un subiect bun in primplan si o executie cat mai buna din punct de vedere tehnic. Fie ca vrem un potret bun, eventual imortalizarea unei capturi, un peisaj deosebit, ori un detaliu marunt, sunt bine de stiut cateva reguli clare de fotografiere, precum:
 
 
 
• cunoasterea bine a aparatului din dotare. Caracteristicile tehnice principale legate de autonomia bateriilor, puterea si distanta la care poate bate blitz-ul, viteza de declansare a obuturatorului, plaja focala la obiectiv si deschiderea diafragmei, viteza de procesare (timpul dintre doua cadre succesive), cum lucreaza modurile preselectate de fotografiere, cat de usor si de unde se pot compensa anumite valori pentru balans, expunere, diafragma, puterea blitz-ului, viteza de shooting. Cu alte cuvinte e bine sa stiti cand, cum si ce poate face aparatul foto pe care-l folositi.
 
• Tipul de imagine dorit (sport, portret, peisaj, close-up, nocturn). Fiecare tip are anumite setari distincte: pentru a face o poza cu subiectul in miscare, o lansare spre exemplu, aveti nevoie de un timp de expunere cat mai scurt 1/800-1/4000 secunde, in functie de lumina exterioara. Pentru un portret e indicata deschiderea la maxim a diafragmei, obtinandu-se un primplan luminos si un fundal blurat (se mai poate obtine fundal blurat prin utilizarea unei distante focale mai mari, cu conditia ca distanta dintre subiect si fundal sa fie mai mare decat distanta dintre subiect si aparat). Pentru peisaj o sa aveti nevoie de un unghi cat mai mare al obiectrivului (focala cat mai mica) si tot asa, aparatele de generatie noua au setari prestabilite pentru diferitele tipuri de imagini dorite.
 
 
 
• Incadrarea corecta a subiectului (regula treimilor). Desi nu e o regula universal valabila, e una dintre regulile recomandate pentru majoritatea situatiilor de fotografiere. Aparatele au in general aceasta regula implementata in meniu si va pot afisa pe ecran si/sau vizor un grid (un grilaj grafic cu doua linii orizontale si doua verticale care impart fiecare ecranul in cate 3 zone egale pe cele doua axe). Intersectia liniilor orizontale cu cele verticale reprezinta punctele de forta ale fotografiei. Deasemenea, liniile verticale sunt denumite linii de forta pentru ca se presupune ca orice subiect axat pe aceste linii sau in puncte de intersectare, atrage mai mult privirea si capata o importanta aparte. Cu exceptia pozelor in care vreau sa surprind capturile pescarilor si in care vreau sa se vada toate caracteristicile pestelui centrand subiectul (pentru detalii la marime, culoare, particularitati deosebite, etc.) utilizez mai mereu acel grid, mai ales ca liniile orizontale te ajuta sa mentii cadrul drept (absolut necesar cand ai ca fundal in spate o apa)
 
 
  
• utilizarea cat mai buna a surselor de lumina. Tineti cont intotdeauna ca cea mai buna sursa de lumina pentru fotografii este cea naturala, furnizata de soare. Deasemenea trebuie tinut cont ca nu e totuna sa faci poze cu soarele in fata sau in spate. De preferat e ca cel care manuieste aparatul foto sa aiba soarele in spate, iar subiectul sa-l aiba in fata. Cand e musai sa faceti o poza si doriti un anumit fundal in spate, daca soarele bate spre obiectiv, folositi neaparat blitz-ul. Eu v-as sfatui ca inainte de faceti o poza de control si sa observati eventualele umbre (sau ochi rosii) pe care le face blitz-ul pentru ca sunt momente cand acesta mai mult strica imaginea decat o repara. Eventual incercati o reincadrare a subiectului sau o schimbare a zonei din care fotografiati. Cand lumina naturala e prea slaba, poza va fi subexpusa (intunecata). In acest caz, daca aparatul foto va permite, puteti face mai multe modificari asupra compensarii expunerii (se mareste luminozitatea scenei captate de obiectiv), asupra deschiderii la maxim a diafragmei (sa intre cat mai multa lumina in obiectiv), asupra sensibilitatii ISO (tineti cont ca o valoare prea mare duce la un zgomot de fond mai mare (purici, pixeli)) si asupra vitezei de declansare (o viteza mai mica = o expunere mai lunga, caz in care, mai ales in situatiile nocturne, aveti nevoie de un trepied). Atentie, pentru a modifica toti indicatorii mentionati mai sus, aparatul trebuie sa functioneze in programul Manual, altfel, pentru programele prestabilite se pot modifica doar anumiti parametrii . Ca de exemplu, in programul S (Shutter Priority) puteti modifica viteza de expunere dar aparatul controleaza diafragma si compenseaza expunerea singur. In cazul programului A (Aperture Priority) puteti controla deschiderea diafragmei, dar viteza si compensarea expunerii o va face automat aparatul. Ma rog, multa lume foloseste indeosebi programul Auto si-atunci toti parametrii sunt modificati de aparat. Pentru cine are timp si un aparat mai bun, le recomand folosirea functiilor prestabilite ori de cate ori au ocazia ... pentru ca sunt diferente mari intre imaginile facute pe Auto si cele facute, sa spunem, pe Manual, aparatul alegand singur setarile pentru un anumit tip de scena care e posibil sa nu fie aceeasi cu cea pe care doriti dvs s-o surprindeti (ganditi-va ca avand mai multe puncte de focalizare pe ecran, aparatul poate focaliza ori in plan apropiat ori in plan indepartat, modificand diferit parametrii pentru fiecare caz in parte).
 
 
 
 
 
• focalizarea si declansarea. Multi care nu cunosc exact la ce se refera acesti termeni fac greseala de a se grabi sa apese pe butonul declansator in speranta de a obtine cat mai repede imaginea dorita. Totusi, majoritatea camerelor au butonul declansator menit sa lucreze la focalizare daca e apasat jumatate din el si de-abia dupa apasarea celeilalte jumatate va declansa obturatorul. Cu alte cuvinte butonul de shooting are 2 sarcini de facut. In prima parte va comanda aparatului sa focalizeze in planul de focus pe care vreti sa il surprinda lentila iar in a doua parte va comanda aparatului sa declanseze obturatorul in vederea captarii imaginii. De mentionat ca focalizarea, care presupune obtinerea unei claritati absolute a imaginii, se poate realiza atat automat (e cea mai des intalnita varianta) cat si manual. Cand aparatul obtine claritatea dorita (procesorul analizeaza cadrul oferit de lentila si cauta zonele de contrast maxim) semnalizeaza acest lucru prin sunet sau puncte luminoase afisate pe ecran, in mai multe zone in functie de tipul aparatului folosit si numarul punctelor de focalizare. Daca sunt prea multe puncte de focalizare active (des intalnit la subiectele apropiate care au si un fundal nu prea indepartat) puteti avea o problema la focalizarea subiectului dorit. Aparatele noi au mai toate functia Center cand vine vorba de focalizare, asta insemnand ca aparataul va obtine claritate pe subiectul care e pozitionat in mijlocul imaginii. Cel mai bine e sa faceti incadrarea in centru a subiectului, apasati butonul de shooting la jumatate, focalizati subiectul si apoi va reincadrati imaginea avand grija sa nu va modificati distanta fata de subiectul focalizat. Pentru focalizarea in condtii de noapte va recomand varianta manuala (la cei care dispun de posibilitea asta pe aparatele lor) pentru ca altfel va fi destul de greu sa reusiti o focalizare automata, fara a avea o sursa de lumina pe subiect.
 
 
 
• Editarea foto. Sunt o groaza de softuri de procesare si post procesare dar tineti minte ca ele va pot ajuta sa va imbunatatiti imaginile si nu sa vi le faceti bune. O imagine buna, prelucrata bine poate da o imagine foarte buna, in schimb o imagine proasta, puteti s-o prelucrati cat vreti, tot proasta va ramane. Deasemenea, trebuie tinut minte ca softurile pot modifica absolut tot ce tine de calitatea si caracteristicile unei imagini, mai putin focalizarea. O imagine prost focalizata nu poate fi corectata din soft. Ar mai fi multe de spus, dar ne lungim si intram prea adanc intr-un domeniu mai vast decat ne-am fi inchipuit la inceput.
 
 
 
Sunt o groaza de termeni si tehnici (ISO, diafragma, expunere, metering, White Balance, flash, focus point, bracketing, RAW, etc.) care trebuiesc aprofundati/aprofundate fiecare in parte pentru a obtine cele mai bune rezultate, dar asta presupune timp si pasiune. Pentru cei care-si doresc mai mult de la un aparat foto sau o fotografie, le recomand sa citeasca diferite carti de specialitate ori sa mearga la cursurile de profil. Sunt foarte ajutatoare si depasesc cu mult nivelul sfaturilor unui amator entuziast.
 
 
 
gor965 
George Iorga 
3 persoane apreciază asta.
Apasă Îmi place dacă ți-a plăcut articolul. Ne ajută să identificăm conținutul care te interesează și să-ți oferim materiale cât mai relevante pe viitor.
Citește și ..
Comentarii
Momentan nu există comentarii.