Cresterea turismului in Delta Dunarii a atras dupa sine si o crestere considerabila a traficului de barci rapide pe canalele interioare si ghioluri, barci propulsate de motoare din ce in ce mai puternice. Cum tendinta crescatoare s-a pastrat in ultimii doi ani si cum previziunile arata ca aceasta tendinta se va manifesta si in anul care vine, reglementarea traficului de ambarcatiuni este absolut necesara pentru a preintampina degradari ireversibile ale ecosistemlor acvatice. Dupa cum o spune chiar Legea Rezervatiei, reglementarea traficului de barci este realizabila prin aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 538/2015, ce ar fi trebuit sa fie implementata inca de acum doi ani printr-un sistem complex de monitorizare prin GPS. Cum sistemul nu a fost inca implementat, Hotărârea Guvernului nr. 538/2015 nu poate fi deocamdata aplicata, iar aceasta stare de fapt risca sa aduca in continuare prejudicii majore ecosistemelor acvatice asupra carora presiunea traficului de barci si-a pus deja amprenta.
Ne aflam in situatia in care demararea proiectului de monitorizare prin GPS ar insemna un orizont de implementare care sa nu permita aplicarea in sezonul turistic 2018 a reglementarilor ce limiteaza vitezele de deplasare pe anumite canale si ghioluri. Iata de ce am considerat necesara gasirea unei solutii prin care
Administratia Rezervatiei Biosferei sa poata controla accesul si traficul de barci in Delta Dunarii pana la intrarea in vigoare a sistemului ce asigura si aplicarea reglementarilor cu pricina. Cea mai rapida si mai simpla metoda de aplicare a reglementarilor de trafic a fost cea care are ca reper puterile motoarelor instalate pe barcile care circula in Delta Dunarii. Monitorizarea directa in teren s-ar fi simplificat, puterea motorului fiind specificata in documentele fiecarei barci.
Propunerea de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 538/2015 prin limitari de acces facute pe baza puterii motoarelor a avut evident in vedere activitatea economica a operatorilor de turism implicati in transportul turistilor, dar si necesitatea de acces pentru diferitele activitati economice din Delta Dunarii. In aceasta ordine de idei am propus exceptarea de la limitarea graduala a puterilor de motoare (dinspre caile navigabile catre ghioluri) a traseelor turistice, cat si circulatia in Complexul Lagunar Razelm – Sinoe. In final, propunerea de modificare a legii ar fi fost o solutie de compromis temporara, pana la intrarea in vigoare a sistemului de monitorizare, atat de necesara datorita presiunii tot mai mari a activitatilor antropice legate de circulatia ambarcatiunilor in sezonul turistic.
Propunerea de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 538/2015 , aflata in dezbatere publica pentru 30 de zile – incepand cu 18 septembrie, a adus la masa discutiilor in data de 22 septembrie conducatori ai Federatiei Patronatelor din Turism, ai Federatiei de pescuit si alti cativa operatori de turism. Conform celor expuse de vorbitori restrictionarile de acces aplicate in functie de puterile motoarelor pe canalele interioare si ghioluri, chiar daca vor putea pune in aplicare reglementari legate de traficul ambarcatiunilor, vor aduce prejudicii activitatilor operatorilor de turism. In plus, vor pune sub semnul intrebarii investitiile in motorizarea flotilelor de barci rapide, parte integranta din infrastructura turismului din Delta Dunarii. Deasemenea s-a cerut cu aceasta ocazie ca ARBDD sa gaseasca solutiile de implementare a Hotărârii Guvernului nr. 538/2015, agreata - in opinia dansilor - de marea majoritate a operatorilor de turism. In urma discutiilor avute, am constatat ca argumentele celor prezenti la intrunire sunt intemeiate.
In consecinta, in urma primei runde de consultari publice s-a hotarat de comun acord ca protejarea intereselor celor implicati in activitatile de turism este prioritara pentru dezvoltarea comunitatilor locale. Hotărârea Guvernului nr. 538/2015 va ramane nemodificata, iar pentru accelerarea implementarii controlului respectarii legislatiei in vigoare ARBDD va trebui sa gaseasca solutii alternative pana cand sistemul de control prin GPS va putea monitoriza permanent atat vitezele, cat si traseele de deplasare pentru toate ambarcatiunile din perimetrul Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii. In paralel va fi demarat proiectul pentru realizarea panourilor de semnalizare, care vor indica pe fiecare canal si ghiol in parte numarul traseului turistic pe care se afla si viteza maxima admisa.
Chiar daca in aceasta conjuctura propunerea de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 538/2015 a fost retrasa, consideram ca interesul deosebit starnit in opinia publica atat la nivel local, cat si national impune continuarea dialogului cu reprezentanti ai asociatiilor de pescari comerciali, ONG-uri si alti operatori de turism care si-au exprimat dorinta de a participa la discutii.
Astfel vom organiza in data de 02.10.2017, la ora 12.00, in sediul ARBDD, o a doua runda de intalniri la care sunt invitati toti cei care cred ca au un cuvant de spus pe aceasta tema.
Urmeaza ca in intervalul de gratie al celor 30 de zile de dezbateri publice, sa anuntam in timp util data la care va fi ultima intalnire. Cu acest prilej vor fi enuntate concluziile dezbaterii publice, eveniment la care vor putea participa toti cei implicati in acest dialog public.
Totodata vor fi identificate propunerile de interes general pentru a putea fi puse in practica solutiile ce vor imbunatati controlul asupra traficului de barci in Rezervatia Biosferei Delta Dunarii.
Numai printr-un astfel de dialog public extins reglementarea accesului si vitezelor pe canalele interioare din Delta Dunarii va putea pune in echilibru cu adevarat turismul, ca activitate durabila, cat si nevoia de a proteja potentialul peisagistic si natural al Deltei Dunarii.