O foarte probabila explicatie pertinenta pentru afirmatiile mele de la punctul 3 :
"Daniel Matei:
CINE NU STIE TEORIE NU FACE DECAT SA SE AGITE… spunea un mare ganditor.
Despre cauzele tehnice/aeronautice ale accidentului, in urma caruia (atentie, nu am spus “in care”) si-au pierdut ieri viata doi oameni admirabili, nu este cazul sa ma pronunt eu, tocmai pentru ca sunt aviator si privesc aviatia intr-un mod profesional.
Insa, consider ca trebuie sa va povestesc DE CE NU AU FOST GASITI MAI REPEDE, chiar daca autoritatile si echipele de cautare AU AVUT COORDONATELE GPS (geografice). Ce am sa va scriu, in continuare, sunt constatarile mele, rezultate in urma coroborarii datelor deja publice.
Deci: unul dintre medici a transmis coordonatele GPS generate de smartphone-ul sau.
Telefoanele afiseaza coodonate GPS de tip decimal degrees/grade cu zecimale (gen: 45.456722 24.322443), adica precizie a gradului geografic la nivel de mai multe zecimale. Mai precis cu o eroare de maxim 5 (cinci) metri. Eroarea de 5 metri este generata doar de gradul de precizie al aparaturii dar este neglijabila (un autoturism normal are cam 5 metri lungime).
Problema este ca, totusi, cele mai utilizate sisteme/formate de afisare a pozitiei/coordonatelor sunt cele tip grade+minute+secunde (gen N44gr 57’ 50’’ E25gr 27’ 50’’) sau de tip grade+minute cu zecimale (gen N44gr 57.982’ E25gr 27.543’) adica la precizie de 3-4 zecimale ale minutului.
Ca sa precizez: un minut pe meridian este egal cu o mila nautica, adica 1,852 km sau 1850 m iar secunda, pentru ca este a 60-a parte din minut, este egala cu aprox. 30 metri.
PRACTIC, desi au avut coordonatele corecte, nici autoritatile si nici echipele de cautare nu au fost in stare sa le inteleaga pentru ca nu stiau teorie, nu stiau chestiuni elementare: anume aceea ca se pot exprima coordonatele geografice, pozitia, in mai multe moduri (la fel cum si un numar matematic se poate scrie in mai multe feluri gen 2=6/3 – fractie/raport). Poate ca daca ar fi primit coordonatele in sistemul banal, cel cunoscut de mai toata lumea, gen grade+minute+secunde, s-ar fi prins unde sa caute dar, asa, pentru ca ei au primit coordonatele exprpimate ca grade cu zecimale (ca asa le dau telefoanele!-trebuiau sa stie asta), chiar daca acele coordonate au fost extrem de precise, habar n-au avut ce sa faca cu ele, Dumnezeule!!!! Au avut pozitia in fatza, pe hartie, si nu au stiut s-o citeasca!!!
Ori, pentru un echipaj de cautare-salvare de la Salvamont, ISU, Armata sau Jandarmeria Montana, utilizarea aparatului GPS, comutarea sa in diferitele formate de afisare a coordonatelor si, in sine, citirea/intelegerea coordonatelor geografice trebuie sa fie lucruri elementare. Cum se fac angajarile in institutiile astea, cum se fac training-urile si care este preocuparea lor in a se pregati? Ei nu au stiut chestiuni elementare, nu au vazut ceea ce era in fata lor, fir-ar sa fie!
Ma mai intreb: s-a gandit cineva sa transmita coordonatele catre ROMATSA sau AACR pentru ca, daca s-ar fi facut asta, cei de acolo (cu exceptia celor numiti politic sau in sistemul spaga pentru dregatorie), cei profesionisti, si-ar fi dat seama si ar fi tradus si retransmis pozitia geografica si pe intelesul incompetentilor.
Am vazut, pe un post TV, un interviu cu doi dintre membrii clubului off-road care a ajutat autoritatile. Meritorie prezenta si daruirea lor dar INEFICIENTA, in cazul acesta in proportie de 80%, daca nici ei nu si-au dat seama de povestea cu sistemul de coordonate.
De ce zic asta: intrebati fiind, de reporter, de ce nu i-au gasit daca aveau coordonatele, ei au raspuns ca le-au primit fara minute si ca asta inseamna erori de sute de km. Mai sa fie! 60 secunde (maxim) x 30,8 m (valoarea secundei) = 1848 m in cel mai rau caz. Dar nici asta nu era scenariul real.
Adica, pana la urma, degeaba ai talent, dorinta si inzestrare daca tu nu stii teoria. N-ai cum sa fii eficient. Simpatici baietii dar au picat cu brio proba de navigatie terestra. Nu ma asteptam de la un club de off-road atat de cunoscut…
In cazul de fata, a sti sau a nu sti teoria, la nivel elementar, a facut, in mod tragic, diferenta dintre viata si moarte. Daca, macar unul, din toata gloata aia institutionala inutila, ar fi pus, vreodata, mana pe manualul unui GPS (ca doar le au in dotare) si chiar l-ar fi citit, si-ar fi dat seama ca acele coordonate erau corecte si chiar foarte precise si ar fi ajuns la ei in mai putin de o ora. Asa, insa, au ajuns in 6-7, timp in care au bajbait aiurea. Noroc cu padurarul care s-a dat jos din pat si a plecat in padure sa-i caute altfel, poate, erau toti morti acum. Meritul gasirii este doar al sau, altfel autoritatile nu-i gaseau decat azi pe lumina, cine stie daca mai era vreunul in viata.
Doi oameni au murit pentru simplul fapt ca niste incompetenti iau salariul degeaba si nu au catadicsit sa puna mana pe carte sa invete niste lucruri elementare si pe care erau datori sa le stie.
Noa, acu’ luati de dati cu share sa ajunga si la presa.
Poate asa vor pune si aia mana un pic pe carte si, alta data, vor ajunge in timp util pentru ca, de data asta, au murit, in mod inutil, doi oameni admirabili care, altfel, aveau, poate, toate sansele sa traiasca."
Sursa :
https://www.facebook.com/marius.dumitru ... 1186516122