Moderatori: Alin Galbenu, Bogdan Zaharia, odoctee
Pentru sistemele de franare ( la modul general ) se folosesc materiale ce asigura o dezlipire rapida cand nu se mai exercita o forta asupra lor. Acest lucru este realizat in principal prin suprafata rugoasa, asa cum este in cazul paslei sau al carbontexului.Szilveszter scrie: ↑Joi Aug 27, 2020 13:42Î-mi curăț singur mulinetele,sînt bijutier.specificațiile erau clare pentru carbon:și anume lucrează uscate.dar uite,au pățit-o și alții.am dus la extrem de finețe frânele de okuma la mulinetele anterioare.am tras șaibele în plan drept,polișate oglindă,pâslă degresată prin ultrasunete și gresate doar șaibele să nu lipească.adică na, înțeleg sistemu de funcționare,cu toate astea ma surprins carbonul.))
Unde le-ai curatat cu ultrasunete ? Ai aparat de acest fel ?Szilveszter scrie: ↑Vin Aug 28, 2020 6:30Eu am șlefuit cele metalice doar.a dat rezultate ,iar cele de pâslă odată curățate cu ultrasunete au devenit pufoase
Sunt cu totul de acord cu dl Mitranescu care ne initiaza in principiile exacte ale tribologiei, aplicate la sistemul de franare al mulinetei, cred ca sfaturile dansului sunt demne de luat in seama!Dan Mitranescu scrie: ↑Vin Aug 28, 2020 1:29Pentru sistemele de franare ( la modul general ) se folosesc materiale ce asigura o dezlipire rapida cand nu se mai exercita o forta asupra lor. Acest lucru este realizat in principal prin suprafata rugoasa, asa cum este in cazul paslei sau al carbontexului.Szilveszter scrie: ↑Joi Aug 27, 2020 13:42Î-mi curăț singur mulinetele,sînt bijutier.specificațiile erau clare pentru carbon:și anume lucrează uscate.dar uite,au pățit-o și alții.am dus la extrem de finețe frânele de okuma la mulinetele anterioare.am tras șaibele în plan drept,polișate oglindă,pâslă degresată prin ultrasunete și gresate doar șaibele să nu lipească.adică na, înțeleg sistemu de funcționare,cu toate astea ma surprins carbonul.))
Materialele cu suprafete plane, cu atat mai mult cele "polisate", ofera un efect de ventuza. Chiar daca frana se desface putin , ele raman lipite, iar daca se desface frana mai mult, atunci se desfac brusc si franarea nu poate fi controlata progresiv.
Materiale ca teflonul, textolitul, plasticul, .... se "poliseaza" singure in timpul franarii, suprafetele devin plane si astfel se produce efectul de ventuza.
Am improvizat si eu ani de zile cu saibe din plastic ( capac de galeata ), se obtine o frana rapida, dar in niciun caz una care sa fie reglata fin si sigur.
Plasticul chiar se si poate gripa daca nu este uns, iar daca e uns efectul de ventuza intre saibe este evident.
Indiferent de timpul de folosire, pasla sau carbontexul nu se vor lustrui !!!
Asta este calitatea ce face aceste doua materiale adecvate sistemelor de franare din mulinete.
Totusi, toata lumea vorbeste despre saibele de pasla sau cele de carbontex.
Nimeni nu a facut niciodata referire la saibele metalice. Materialul din care sunt facute acestea are un rol foarte important. Ele pot fi din otel sau din duraluminiu.
In cazul saibelor de otel carbontexul poate functiona si fara vaselina, deoarece otelul se gripeaza mai greu, iar franarea ramane cursiva.
Producatorii mari tin cont de greutatea mulinetelor, iar diferenta intre un set de saibe de otel si unele de duraluminiu poate sa ajunga si la 20g in cazul mulinetelor cu tamburi mari.
Asa ca se folosesc saibe de duraluminiu pentru a oferi mulinete usoare, iar in cazul asta saibele trebuiesc unse pentru a nu se gripa.