marian_popescu scrie: Ai si tu niste ani de cand esti in bransa si stii ce mulinete se faceau, si nu neaparat pe bani multi. Adu_ti aminte ce mulinete cu 1_2 rulmenti vindea magazinul tau, made in Korea, inca le gasesti perfect functionale pe olx
Mulinetele alea coreene nu erau pe bani chiar putini. Mai mult, nu aveau 1-2 rulmenti, ci 4 -varianta 5400, respectiv 6 varianta 5600.
In ce ma priveste, stiu ce mulinete se faceau, in 2002, am luat din Anglia (ca-n Romania nu se gaseau) BBLC-urile. Care au costat 203 euro/bucata. Ceea ce, iarasi, nu insemna deloc putini bani (mai ales la momentul respectiv). Doar ca, la acest nivel de pret, nu vom mai vedea, probabil niciodata, mulinete ca acelea. Le-am vandut in 2010 (pe motiv ca renunt la pescuitul la crap - ce gluma buna) si erau impecabile. E adevarat, ca am si avut grija de ele.
Totusi, sa ne gandim ca acea mulineta a rezistat 14 ani in productie (din 1999 pana in 2012 inclusiv), ceea ce, d.p.d.v. al firmei Shimano, ca afacere, n-a fost tocmai ce voiau ei. Da, le-au consolidat renumele la nivel mondial (pe piata japoneza Daiwa detine suprematia absoluta) pe partea de mulinete, alaturi de Aero Technium, Stella etc (pescuitul nu inseamna nici 5% din ceea ce produce Shimano), care, insa, renume, oricum il aveau. Problema cu aceste mulinete era ca, odata ce le luai, te opreai din cumparat alte mulinete (exemplu cazul meu, le-am tinut 8 ani).
Ceea ce s-a intamplat a fost, dupa cum spuneam, explozia pescuitului la crap (mai ales in Europa), unde, cel putin firmele japoneze, s-au prins repede ca standardele de calitate cerute si acceptate de clienti sunt la un nivel mai redus decat cele din Japonia. Progresiv, au incercat marea cu degetul si ... au vazut ca le merge.
In cazul DAM-MAD s-a produs acest efect pe o cale un pic diferita, ei au detinut, mult timp, suprematia pe piata europeana, ceea ce le-a tocit oarecum simtul de conservare a valorii afacerii, ajungand (din cauza greselilor de strategie si management) pana in pragul falimentului. Cand s-au trezit, aveau in fata un tablou complet diferit, pe de-o parte colosii japonezi isi adaptasera deja cerintele si preturile la piata europeana + aparatia firmelor chinezesti, cu produse nu foarte calitative, dar la preturi imbatabile (plus furtul de proprietate intelectuala, de neoprit). Tentatia de a reduce, la randu-le, costurile cu orice pret (inclusiv prin relocarea in China) a fost prea mare.